Ești persoană juridică? 3 tipuri de obligații pe care trebuie să le respecți

Statutul de persoană juridică este stabilit prin Noul Cod Civil, intrat în vigoare de la 1 octombrie 2011. Acest statut vine la pachet cu o serie de obligații care trebuie respectate atât față de stat, cât și de societate pentru a funcționa în conformitate cu legile naționale și internaționale (dacă este cazul).

Pentru a asigura o funcționare fără cusur, este esențial să cunoști următoarele 3 tipuri de obligații pe care trebuie să le respecți dacă ești persoană juridică:

1. Obligații asociate structurii tipului de persoană juridică

În funcție de structura afacerii tale, vei fi supus anumitor obligații și cerințe legale. De exemplu, dacă vrei să ai un SRL (societate cu răspundere limitată), atunci acestea vor fi obligațiile pe care trebuie să le respecți odată cu înființarea afacerii:

  • În conformitate cu legea contabilității nr. 82/1991, va trebui să angajezi o persoană calificată care să se ocupe de partea financiar-contabilă sau să colaborezi cu o societate de contabilitate pentru a ține evidența registrelor obligatorii și pentru a întocmi situațiile financiare anuale;
  • Pentru sediul social și pentru fiecare sediu secundar, va trebui să achiziționezi un registru unic de control în termen de 30 de zile de la data înregistrării afacerii la ONRC;
  • Trebuie să-ți deschizi un cont bancar pentru firmă pentru eventualele tranzacții cu partenerii de afaceri, dar în mod special pentru plata impozitelor, taxelor și contribuțiilor datorate bugetului de stat: impozitul pe venit, contribuții sociale, taxa pe valoare adăugată (dacă te încadrezi ca plătitor de TVA), impozitul pe dividende.

Vezi mai multe informații despre declarația 12 privind obligațiile de plată a contribuțiilor sociale, impozitului pe venit și evidența nominală a persoanelor asigurate.

2. Obligații asociate dreptului muncii

Dacă ai un SRL și vrei să angajezi personal, atunci trebuie să respecți anumite obligații legale asociate cu ocuparea forței de muncă. Firma ta trebuie să furnizeze tuturor angajaților săi o declarație scrisă cu privire la principalele condiții de angajare. Aceasta trebuie să includă:

  • O descriere complexă a rolului lor în companie;
  • Valoarea brută a salariului;
  • Programul de lucru;
  • Dreptul la concediu;
  • Dreptul la indemnizație de boală.

Dacă firma ta nu furnizează angajaților astfel de informații, atunci devine pasibilă de amendă.

3. Obligații legale privind sănătatea și siguranța

Dacă afacerea ta angajează personal sau contractori sau primește clienți la sediu atunci, pe lângă obligațiile prevăzute de legislația muncii, există o serie de obligații privind sănătatea și siguranța pe care trebuie să le iei în considerare.

Toți lucrătorii, indiferent dacă sunt angajați cu normă întreagă sau colaboratori cu contract de prestări servicii, au dreptul să lucreze într-un mediu sigur. În esență, angajatorul trebuie să facă tot ceea ce este necesar pentru a asigura siguranța și bunăstarea lucrătorilor săi. Cu toate acestea, există două aspecte specifice pe care o persoană juridică trebuie să le acopere pentru a îndeplini această obligație:

  • Angajatorul trebuie să poată demonstra că a evaluat riscurile cu care se confruntă oamenii la locul de muncă;
  • Angajatorul trebuie să poată demonstra că a oferit tuturor lucrătorilor:
    • detalii privind orice riscuri la locul de muncă;
    • informații privind modul în care angajatorul încearcă să reducă la minimum riscurile pentru sănătatea și securitatea angajatului.

Poți realiza acest lucru prin punerea în aplicare a unei politici de sănătate și siguranță la locul de muncă.

Fiecare persoană juridică trebuie să respecte o varietate de statute și obligații pentru a evita orice sancțiuni legale din partea autorităților îndreptățite.