Alegerea abordării didactice potrivite este un aspect important pentru toți cei care doresc să învețe una sau mai multe limbi străine. Dacă metoda este aleasă corect, atunci cursanții vor progresa în ritm susținut spre fluență într-un mediu de învățare calm și plăcut. Într-o situație opusă, aceștia s-ar putea simți demotivați și dezinteresați, în special în cadrul educației formale. Dacă tu sau copilul tău vă propuneți să vă îmbunătățiți nivelul de limba engleză sau germană, verifică oferta educațională a centrului lingvistic Twinkle Star: www.twinklestar.ro.
Predarea comunicativă a limbilor străine sau CLT este recunoscută pe scară largă ca fiind o abordare de predare și învățare foarte aplicabilă și eficientă. Dar de ce este aceasta atât de eficientă și care sunt avantajele abordării CLT pentru educatori și elevi? Vom descoperi în continuare!
Care este obiectivul predării comunicative a limbilor străine?
Abordarea CLT se concentrează pe fundamentarea abilităților de a comunica în mod clar și cu încredere în situații din lumea reală, cu vorbitori nativi ai limbii lor țintă. Ca atare, abordarea se îndepărtează de accentul tradițional pus pe gramatică pentru a încuraja utilizarea activă și autentică a limbii în procesul de învățare. Prin urmare, CLT acordă prioritate interacțiunii și rezolvării problemelor și implică, de obicei, activități în clasă, cum ar fi jocurile de rol și lucrul în perechi/grupuri.
Autorul și cercetătorul David Nunan a identificat cinci elemente-cheie ale abordării metodei comunicative în predarea limbilor străine:
- Accent pe învățarea comunicării prin interacțiune în limba țintă.
- Introducerea de texte autentice în situația de învățare.
- Oferirea de oportunități pentru ca elevii să se concentreze nu numai asupra limbii, ci și asupra procesului de învățare în sine.
- O punere în valoare a experiențelor personale ale elevului ca elemente importante care contribuie la învățarea în clasă.
- O încercare de a face legătura între învățarea limbii în clasă și activarea limbii în afara clasei.
Care sunt avantajele abordării metodei comunicative în predarea limbilor străine (CLT) pentru predarea limbilor străine?
Abordarea CLT oferă multe avantaje atât pentru profesori, cât și pentru studenți. În primul rând, CLT oferă un beneficiu clar și evident pentru cursanți – aceștia sunt capabili să folosească abilitățile pe care le-au învățat pentru a comunica în limba țintă. CLT nu înseamnă să înveți doar de dragul învățării, ci are un scop clar și definibil. Elevii devin comunicatori competenți, capabili să folosească gramatica, vocabularul și structura propozițiilor potrivite în diferite contexte din viața reală și sunt suficient de flexibili pentru a se adapta în funcție de circumstanțe.
Ca atare, CLT pune, de obicei, mai puțin accent pe învățarea pe de rost a unor reguli gramaticale detaliate, în favoarea dobândirii unei mai mari fluențe în limba țintă. Elevii sunt evaluați în funcție de nivelul lor de competență comunicativă, mai degrabă decât de capacitatea lor de a regurgita informații. De asemenea, această abordare le permite cursanților să dobândească rapid încredere în sine atunci când interacționează cu alte persoane, ceea ce îi ajută să se bucure de utilizarea noilor competențe lingvistice dobândite.
Avantajele de mai sus ne ajută, de asemenea, să identificăm un al treilea beneficiu, și anume faptul că abordarea CLT tinde să fie o practică de predare a limbilor străine mai centrată pe student și orientată spre situații diverse. De fapt, metoda pune în mod deliberat accentul pe „autodirecționarea cursanților”. Având în vedere că profesorul nu va fi disponibil pentru a-i ajuta pe elevi atunci când aceștia se află în lumea reală, este potrivit ca aceștia să preia conducerea în dezvoltarea competențelor lingvistice de bază și să găsească modalități de a prioritiza comunicarea și conversația.
Din acest punct de vedere, CLT are, de asemenea, un impact extrem de pozitiv asupra relațiilor dintre profesori, elevi și colegii lor. La cel mai înalt nivel, metoda necesită ca toți participanții să se îndepărteze de modelul tradițional profesor/elev pentru a avea succes. În clasă, elevii trebuie, de asemenea, să se angajeze în activități de învățare într-o manieră cooperantă, mai degrabă decât individualistă – este vital ca aceștia să lucreze împreună pentru a construi conversații eficiente și pentru a finaliza sarcinile individuale sau grup care se află în centrul abordării. Ca atare, profesorii pot dezvolta activitati de invatare mai creative, care să meargă dincolo de repetiția tradițională și de memorarea frazelor și a modelelor gramaticale.
Ca urmare, dovezile sugerează că abordarea metodei comunicative în predarea limbilor străine (CLT) crește, de obicei, implicarea cursanților în lecții. Aceștia devin protagoniștii din centrul învățării, mai degrabă decât publicul de pe margine care privește. În plus, cursanții sunt, de asemenea, imediat capabili să își însușească noțiunile noi și să le pună în practică în angajamentul lor cu vorbitori nativi în afara clasei.
Deoarece adoptarea metodei comunicative în predarea limbilor străine (CLT) înseamnă, de obicei, că sarcinile tradiționale și repetitive de instruire devin mai puțin importante, profesorii au mai mult spațiu pentru a fi creativi în clasă. Deși acest lucru presupune timp suplimentar pentru a pregăti resursele didactice adecvate, există beneficii semnificative în ceea ce privește creșterea implicării și motivației elevilor.
În cele din urmă și poate cel mai important, CLT este o abordare didactică puternică pentru a încuraja dezvoltarea celor patru abilități în învățarea limbilor străine – vorbirea, ascultarea, citirea și scrierea. Acestea reprezintă o parte esențială a CLT încă de la început, deoarece comunicarea activă servește la integrarea diferitelor abilități. Utilizarea de materiale didactice autentice sau reale (broșuri, pliante, orare, meniuri și reviste) contribuie, de asemenea, la asigurarea faptului că elevii dezvoltă gramatica și vocabularul relevant în timp ce lucrează prin activități care dezvoltă aceste competențe de bază.
Centrul lingvistic Twinkle Star oferă persoanelor de toate vârstele, copii, adolescenți și adulți, posibilitatea de a participa la cursuri de limba engleză, indiferent de nivelul de plecare. Cursurile se desfășoară în sistem hibrid, online sau offline, în grupe de cursanți, astfel încât aceștia să-și poată exersa abilitățile de comunicare într-un mediu sigur și prietenos. Mai multe detalii pe site-ul Twinkle Star: www.twinklestar.ro.