Ce au în comun sexul, arhitectura și dicția

Săptămâna trecută am urmărit o prezentare TEDX făcută la Buenos Aires de către un arhitect
brazilian, Jaime Lerner. Despre Jaime Lerner știam de multă vreme de la tatăl meu că a fost o figură
internațională. A murit în 2021. A fost, printre altele, primarul unui oraș mare din Brazilia, Curitiba.
Acolo, ca primar și arhitect, a creat un sistem revoluționar de transport în public. Ceea ce Lerner a
gândit în Curitiba pare și astăzi rupt din viitor. Imaginează-ți că el a fost primar prin anii ‘ 80. Ideile
lui pe atunci cred că erau nave spațiale. Așa-i când ai viziune. ☺


Despre arhitecți știu că mulți dintre ei au tendința să vorbească un pic prea complicat. Operează cu
noțiuni abstracte și, per ansamblu, limbajul lor e teribil de elegant, fin, însă greu de mestecat la
nivelul publicului larg. Ei bine, prezentarea lui Lerner m-a plăcut pentru că e simplă. E atât de simplă
încât o pricepe și un copil de 6 ani. De altfel, Lerner a și scris o carte de urbanism cu desene pentru
copii. E o prezentare ușoară, deși în spatele ei stau biblioteci citite și zeci de ani de experiență în
probleme complexe.

Ei bine, exact ideea asta de simplitate m-a fascinat la discurs. Jaime Lerner NU e vreun geniu al
oratoriei: nici din punct de vedere al mișcării scenice, al posturii, nici în ceea ce privește intonația,
ritmul vorbirii, dar are ceva: face comparații simple, amuzante, ușor de văzut și înțeles.

Iată niște exemple la botul calului:
Mașina în oraș e ca o soacră mecanică. Trebuie să ai o bună relație cu soacra, dar când ea îți
controlează viața și tot ceea ce faci depinde de ea, atunci ai o problemă.
Orașul e ca o broască țetoasă. Trebuie să le aibă pe toate în același loc: carapacea, mâinile
picioarele, capul. Dacă tai broasca în bucăți, separi carapacea de corp, ai omorât-o. Așa e și cu un
oraș atunci când îl fragmentezi și-l spargi în bucăți mici, separate, în loc să-l faci să funcționeze legat.

Condiția este să începi

Toate ca toate, dar comparația mea preferată e cea cu sexul.
Când eram foarte tânăr citeam o grămadă de cărți și tratate despre sex ca să înțeleg cum
funcționează. Mai târziu mi-am dat seama că trebuia doar să încep, să fac primul pas. Mi-am dat
seama apoi că nu-i chiar așa de greu. Așa se transformă orașele și se declanșează marile proiecte:

începi cu intervenții mici, îi dai drumul, schimbi energia.

Îmi place comparația cu sexul pentru că fix așa stă, după părerea mea, treaba cu dicția și vorbitul în
public. Mă scot din minți cursanțiii care stau acasă și își planifică la infinit prezentări, cuvântări în
public pe care ajung să nu le mai facă niciodată. Condiția să devii un bun vorbitor și să scapi de trac
e să începi de undeva, oricât de prost ar fi începutul.


Ești la nuntă? Ia microfonul de pe stativ și fă-le mirilor o dedicație
Ești la teatru? Stai în primul rând. Actorii, de obicei, tind să improvizeze și să interacționeze cu
oamenii de la buza scenei. Întră în joaca asta.
Aruncă-te în apă și dă din mâini pentru că de aici începe totul. Dicția, vocea, prezența scenică,
structura, toate se vor optimiza pe parcurs, dar începe odată dacă n-ai făcut-o încă.
Pornește călătoria cu niște exercitii de dictie. Pentru sesiuni unu-la-unu îți voi recomanda întotdeauna o consultație de dicție cu care să începi.
Mult succes la prezentări!


Andrei Țigănaș a fost numit „sculptor de voci” de câtre un colaborator și de atunci așa i-a rămas
numele. Lucrează de 17 ani în domeniul comunicării:
• Radio și televiziune: Radio România, Guerrilla, Pro TV;
• Profesorat: fost cadru didactic asociat la Universitatea Tehnică din Cluj
• Publicitate și marketing: Vitrina Advertising și Bloomanity, două firme în care s-a format
profesional

De 6 ani se dedică 100% atelierelor și sesiunilor 1 la 1 în care ajută oamenii să vorbească ușor, bine și
fără prea mult stres. Misiunea lui este să ajute oamenii să strălucească atunci când vorbesc, iar
viziunea lui este o comunitate de oameni care transmit energie, forță și pasiune atunci când vorbesc.