Secretul din spatele unui business de succes nu este doar tehnologia, ci și oamenii. Fiecare individ este unic în felul său, deci vine cu un aport diferit la atingerea obiectivului firmei. Din acest motiv, oricare dintre angajați poate fi înlocuit cu alte persoane care vin cu soluții grozave prin care oferă un curs nou business-ului. Cu toate acestea, în fiecare companie există angajați la care se renunță greu, iar managerii nu concep să caute pe altcineva care să-i înlocuiască. Așadar, care sunt acele skill-uri generale pe care un angajat trebuie să le aibă pentru a fi considerat de neînlocuit de către conducere?
Experiența și educația școlară contează mai puțin atunci când compania hotărăște să renunțe la o parte dintre angajați
Pentru a deveni de neînlocuit, un angajat trebuie să depună efort constant și să-și dezvolte atât abilitățile profesionale, cat si anumite comportamente care să-l diferențieze de restul colegilor.
- Sunt cu un pas în fața fișei postului
Indiferent de specificul activității firmei, cei mai apreciați vor fi angajații cu adevărat implicați și care sunt dispuși să facă ceva în plus față de ce li se cere. Un exemplu potrivit în acest sens ar fi lucrătorii veniți din țările asiatice, precum Nepal, India, Vietnam, Filipine și altele. Sunt lucrători preferați de angajatorii români, deoarece dovedesc abilități în numeroase arii de activitate, nu doar față de ceea ce scrie în fișa postului. Asiaticii sunt buni vorbitori de limba engleza, dovedesc răbdare în activitățile cu copiii și pricepere în domeniul culinar. Află mai multe despre procesul de recrutare pentru muncitori nepalezi sau din alte zone ale Asiei cu Work-Finder.eu. Astfel de exemple sunt dificil de înlocuit, cu atât mai mult cu cât sunt capabili să suplinească deficitul de personal în domenii precum: construcții, agricultura, mecanica sau îngrijirea persoanelor vulnerabile.
- Comunicare orientată către prevenirea și rezolvarea problemelor
Business-urile ar trebui să pună mai mult preț pe angajații care știu să comunice cu ușurință. Și din acest punct de vedere, lucrătorii proveniți din Asia sunt indicați afacerilor din domeniul HoReCa sau posturilor care presupun printre altele, relații cu publicul. Sunt oameni care cunosc cel puțin limba engleză și care practică o comunicare eficientă și orientată către rezolvarea problemelor clienților.
- Anticipează așteptările șefilor
Angajatorii adoră să li se răspundă pozitiv la întrebări precum ,,Ai rezolvat task-ul X?’’, ,,Ai trimis proiectul înainte de deadline?’’, ,,Ai făcut plata?’’. În schimb sunt mai puțini cei care au remarcat efortul suplimentar depus de către angajat, chiar și pentru rezolvarea unei sarcini simple. Există acea categorie de oameni care anticipează așteptările șefilor în privința unei probleme, care știu ce urmează după rezolvarea unui task și care trec la treabă fără să li se spună ce trebuie să facă.
- Adaptarea este un proces continuu
Angajații care merită păstrați în companie sunt și cei care depun efort constant să se adapteze, chiar dacă provin din medii culturale diferite. În mod special aceștia trebuie încurajați să se integreze prin programe de training pentru învățarea limbii, ateliere, munca în echipă, team building-uri sau ieșiri sociale cu restul membrilor din companie.
Deși pentru unele business-uri reprezintă o normalitate ca angajatul să se implice și în activități care depășesc fișa postului, în realitate aceste comportamente trebuie apreciate. Pentru că unii angajați au curajul să se expună unui domeniu pentru care nu au pregătire, chiar dacă exista riscul unui eșec.
Toate aceste caracteristici definesc profilul angajatului motivat, care vine cu plăcere la muncă, ceea ce îl include în categoria angajatului de neînlocuit. Până la urmă, cine ar putea renunța la oamenii care vin la job pentru că vor și nu pentru că trebuie, cei care își aduc contribuția și nu bifează doar sarcinile cu gândul la salariul de la finalul lunii.
Sursa foto: unsplash.com